4 d’abr. 2011

Propietats



"Mentre no vaig posseir més que el meu catre i els meus llibres, vaig ser feliç. Ara posseeixo nou gallines i un gall, i la meva ànima està pertorbada.
La propietat m'ha fet cruel. Sempre que comprava una gallina la lligava dos dies a un arbre, per imposar-li el meu domicili, destruint en la seva memòria fràgil l'amor a la seva antiga residència. Vaig apedaçar les tanques del meu pati, amb la finalitat d'evitar l'evasió de les meves aus, i la invasió de guineus de quatre i dos peus. Em vaig aïllar, vaig fortificar la frontera, vaig traçar una línia diabòlica entre el meu proïsme i jo. Vaig dividir la humanitat en dues categories; jo, amo de les meves gallines, i els altres que podien llevar-me-les. Vaig definir el delicte. El món s'omple per a mi de presumptes lladres, i per primera vegada vaig llençar de l'altre costat del tancat una mirada hostil.
El meu gall era massa jove. El gall del veí va saltar el tancat i es va posar a fer la cort a les meves gallines i a amargar l'existència del meu gall. Vaig acomiadar a pedrades l'intrús, però saltaven la tanca i varen pondre ous a casa del veí. Vaig reclamar els ous i el meu veí ens varem enemistar. Des de llavors vaig veure la seva cara sobre la tanca, la seva mirada inquisidora i hostil, idèntica a la meva. Els seus pollastres passaven la tanca, i devoraven el blat de moro mullat que consagrava als meus. Els pollastres aliens em van semblar criminals. Els vaig perseguir, i encegat per la ràbia en vaig matar un. El veí va atribuir una importància enorme a l'atemptat. No va voler acceptar una indemnització pecuniària. Va retirar greument el cadàver del seu pollastre, i en lloc de menjar-se'l, el va mostrar als seus amics, amb la qual cosa va començar a circular pel poble la llegenda de la meva brutalitat imperialista. Vaig haver de reforçar la tanca, augmentar la vigilància, elevar, en una paraula, el meu pressupost de guerra. El veí disposa d'un gos decidit a tot; jo penso adquirir un revòlver.
On està la meva vella tranquil·litat? Estic enverinat per la desconfiança i per l'odi. L'esperit del mal s'ha apoderat de mi. Abans era un home. Ara sóc un propietari..."

Rafael Barrett


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...