4 d’oct. 2011

No comprar res nou



La campanya “No comprar res nou” consisteix a dedicar el mes d'octubre a valorar el que realment necessitem, pensar d'on vénen i a on van les coses que comprem i quines són les nostres alternatives.
Es tracta d'un consum amb consciència: no gastar en coses que no necessitem i augmentar els nostres estalvis per a les coses realment necessàries.
Vostè tindrà més temps a les seves mans i els diners en les seves butxaques.
Seríem capaços d'estar un mes sense comprar res nou (excloent menjar i productes d'higiene)? Podríem donar vacances a la nostra cartera però pensar en altres opcions per cobrir les nostres necessitats i capritxos? Ens atreviríem a descobrir tot aquest món alternatiu clandestí d'intercanvis, segona mà, cooperació, gratuïtat que representa gairebé una economia paral·lela? Reflexionaríem 30 dies sobre el superflu i el necessari?
A Austràlia aposten per això, han creat la iniciativa Buy Nothing New per no comprar res nou a l'octubre 2011 i cada vegada que tinguem la temptació de gastar els diners, contestar a les següents preguntes:
Realment necessito això?
Quin és el seu cicle de vida?
Quins són les alternatives?
D'on ve? Com va arribar fins a aquí?
Quin és el seu impacte ambiental i social?
Qui es beneficia de la compra? Què farà per mi?
Què ofereix? Qui ho va fer?
A la web suggereixen com aconseguir els objectes que necessitem i recullen testimoniatges positius d'els qui van superar aquest repte en edicions anteriors.
Ja hi havien hagut iniciatives similars però molt curtes en el temps com el Dia Sense Compres (Buy Nothing Day) que se celebra en més de 60 països a finals de novembre com a denúncia del nivell de consumisme actual i el poc que reporta a la felicitat de les persones, o les Vagues de consum per atacar a la societat de consum on més li dol, però aquesta proposta australiana implica molt més perquè és gairebé una transició a un estil de vida més conscient i, probablement, més auster i ple.
La filosofia no és nova i recorda a THE COMPACT, la xarxa anti consum més important a EUA i que prediquen l'abstinència consumista.
No són una comuna hippie sinó un grup de professors, enginyers, executius i estudiants de Sant Francisco que en el 2005 es van proposar no comprar res nou en un any. Viurien simplement ajustant despeses, comprant al mercat de segona mà, intercanviant o en prestem. Les excepcions eren: aliments, medicines, roba interior, higiene personal i pijames infantils.
Així es defineixen ells:
“Som persones per els qui reciclar no és suficient. Intentem sortir de la presó del consumisme de primera mà perquè la cultura del consum està destruint el món. L'única manera de sortir de la crisi ecològica i socioeconòmica en la qual ens trobem és deixant de comprar”
I van tenir tan èxit, que segueixen repetint.
Els seus objectius són:
- Contrarestar els impactes ambientals i socioeconòmics negatius causats per la cultura consumista.
- Resistir enfront del poder de les multinacionals.
- Recolzar les granges i petits comerços locals.
Per tant, sigui un sol dia, un mes, un any o sempre el nostre consum és la base del Sistema i a les nostres mans està intentar que sigui responsable, conscient i més generador de benestar social.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...